Skillnad mellan versioner av "P.Я.Ф.M.Э.И.Д.D."

Från Smaskipedia
Hoppa till: navigering, sök
(Dag 12: Stockholm)
m (Dag 11: Calle → Stockholm (skulle planerat varit Ljungby))
 
(8 mellanliggande versioner av en användare visas inte)
Rad 34: Rad 34:
  
 
==Dag 10: Lübeck → Calle (skulle planerat varit Köpenhamn)==
 
==Dag 10: Lübeck → Calle (skulle planerat varit Köpenhamn)==
Morgonen började med att vi packade bussen i regnet och begav oss från kyrkan mot Travemünde, där vi skulle spela på Fit & Fun Lifestylemesse. När vi kom fram och riggade insåg vi att marken var fylls med bajs. Vi var lite oroliga över att giget skulle bli inställt på grund av regnet men det slutade regna ganska snart efter att vi kommit dit och bajset gav oss förnyat hopp. Väl under giget gick allting ganska bra, tills en värmevåg plötsligt slog till och vädret blev oerhört varmt. En del i orkestern höll på att få värmeslag men blev räddade av [[Tyvärr]] som kylde ned folk med is (vilket gjorde han till dagens hjälte). Väl efter giget fick vi mat- och dryckesbiljetter som vi utnyttjade för att få korv och öl på stånden vid scenen. Efter lunchen åkte bussen vidare mot Calle för PQs årliga alkoholinköp och vädret var numera extremt varmt så många hade svårt att uthärda bussresan. Bargruppen gjorde ett väldigt bra jobb med att köpa och packa in typ ett ton med alkohol medan resten käkade middag på Donken. När bussen var färdigpackad och redo att åka fick vi dock ett stort problem. Först ville motorn inte starta. Efter typ en timmas arbete av bussgruppen så kom motorn igång, men nu funkade inte längre panelen bakom ratten med alla ljus. Bussgruppen fortsatta att försöka laga bussen resten av dagen och stora insatser gjordes av att försöka ringa mekaniker, ladda bussbatteriet, byta olika reglage, men inget hjälpte. Partiet fick sova den natten i bussen (fast några valde istället att sova i ett närliggande soprum för att hobomaxxa). [[L1]] och Bomas som väntade på resten i Köpenhamn fick sova själva på det bokade hostelet.  
+
Morgonen började med att vi packade bussen i regnet och begav oss från kyrkan mot Travemünde, där vi skulle spela på Fit & Fun Lifestylemesse. När vi kom fram och riggade insåg vi att marken var fylls med bajs. Vi var lite oroliga över att giget skulle bli inställt på grund av regnet men det slutade regna ganska snart efter att vi kommit dit och bajset gav oss förnyat hopp. Väl under giget gick allting ganska bra, tills en värmevåg plötsligt slog till och vädret blev oerhört varmt. En del i orkestern höll på att få värmeslag men blev räddade av [[Tyvärr]] som kylde ned folk med is (vilket gjorde han till dagens hjälte). Väl efter giget fick vi mat- och dryckesbiljetter som vi utnyttjade för att få korv och öl på stånden vid scenen. Efter lunchen åkte bussen vidare mot Calle för PQs årliga alkoholinköp och vädret var numera extremt varmt så många hade svårt att uthärda bussresan. Bargruppen gjorde ett väldigt bra jobb med att köpa och packa in typ ett ton med alkohol medan resten käkade middag på Donken. När bussen var färdigpackad och redo att åka fick vi dock ett stort problem. Först ville motorn inte starta. Efter typ en timmas arbete av bussgruppen så kom motorn igång, men nu funkade inte längre panelen bakom ratten med alla ljus. Bussgruppen fortsatta att försöka laga bussen resten av dagen och stora insatser gjordes av att försöka ringa mekaniker, ladda bussbatteriet, byta olika reglage, men inget hjälpte. Partiet fick sova den natten i bussen (fast några valde istället att sova i ett närliggande soprum för att hobomaxxa). [[L1]] och Bomas som väntade på resten i Köpenhamn fick sova själva på det bokade hostelet.
 +
 
 +
==Baba’s äventyr==
 +
När klockan slår 22:00 och Partiledningen meddelar att man kommer behöva sova över på parkeringen vid Calles slås [[Baba]] plötsligt av verkligheten att han är strandad i Puttgarten. Baba hade nämligen planerat att sova över i Köpenhamn och morgonen efter lämna turnén för att ta flyget hem till Ungern. Baba blir nu orolig för hur han ska ta sig till Köpenhamn i tid och börjar med att fråga reseleiters om råd. [[Reiseleiter]]s tycker att han ska sova över i bussen och på morgonen ta kollektivtrafiken över färjan och sedan tåget från Rödbyhamn. Baba kontrar med att han funderar på att lifta till Köpenhamn, denna idé slås ner och avrådas från av Reseleiters. Baba påträffas på mcdonalds och flera andra ställen under kvällen, han syns vandrande runt riktningslöst med telefonen i högsta hugg samtidigt som han pratar högljutt på Ungerska. Vid 02:00 går reseleiters till sängs och [[Enfarre]] märker att Baba fortfarande är vaken. Baba försäkrar Enfarre att han inte kommer gå till färjelägret och försöka lifta utan att han ska hitta på en annan plan nästa morgon. Med detta känner Enfarre sig lugn och kan somna dubbelvikt i ett obekvämt bussäte. Nästa morgon är Baba försvunnen.
 +
Dom bakfulla som var uppe hela natten och drack mega plopp säger att dom tror han gick iväg mitt i natten mot färjelägret efter alla i bussen gått o lagt sig. Under fyra timmar vet ingen vad som hänt Baba. Har han kidnappats av tyska lastbilschaufförer? Har han arresterats av Polizei för lösdriveri? Hade Puttgartens jätteinsekter ätit upp honom? Näpp! Legenden har mitt i natten gått 10km till färjelägret, raggat upp en tysk lastbilschaufför som gått med på att ge honom lift till Köpenhamn och är i tid till sitt plan. Han skriver klockan 10:43 ” I m definitely not in Copenhagen and I definitely did not hitchhike to get here”.
  
 
==Dag 11: Calle → Stockholm (skulle planerat varit Ljungby) ==
 
==Dag 11: Calle → Stockholm (skulle planerat varit Ljungby) ==
Morgonen därpå startade bussen mirakulöst och gänget åkte tidigt på morgonen till färjeterminalen i Puttgarten. Där gjordes tre försök på parkeringen att starta motorn, köra en bit och stänga av den igen. Motorn startade utan problem varje gång. Då gick reiseleiters för att checka in bussen på färjan och hämta biljetterna. När de kommit tillbaka så var bussen trasig igen. Motorn ville återigen inte starta. Paniken slog in för att vi nu stod mitt i vägen och långtradare tutade och körde om hetsigt. [[Utombordare]] släpper parkeringsbromsen och beordrar PQ att gå bak och putta bussen in i en parkeringsficka där bussgruppen meckade med bussen och fick igång den tillslut efter någon timma. Då uppstod ett dilemma i partiledningen. Om man tog bussen på färjan så fanns risken att bussen inte skulle starta när färjan var framme och man skulle köra av. Vissa var paranoida att det skulle innebära stora avgifter för bärgning för partiet och oron fanns att man inte alls skulle få igång bussen igen. Beslutet togs att man därifrån skulle köra bussen hela vägen till Stockholm utan att stänga av motorn. Bussen vänder tillbaka mot Lübeck för att sedan svänga av och tanka i Kiel. Vid det här laget var klockan cirka 08:00 och Bussgruppen (alldeles ur vettet av oro och adrenalin) bestämmer sig för att supa till det ordentligt. [[Macquan]] och [[Segis]] blandar maxizombies och ger ut Kuemmerling shots till alla. Framme i Kiel är det kisskaos och tankning utan att stänga av motorn. Bensinmacken såg större ut på google maps och bussen kör först in i pumpen med spegeln för att sen backa in i en stenbumling som sedan lossnar ur sin mur. Murens ägare kommer ut och [[Infanta]] måste gå fram och lugna ner honom varpå bussen backar på lyktstolpen bredvid stenbumlingen. Då springer Partiet ut ur bussen och börjar kissa överallt bland annat på mannens uppfart. Tankningen tar mycket tid då det endast går att tanka 100€ och flera kontokort behöver rekvireras. Under den kaotiska avfärden märker vi att mekanikerna på bilverkstaden över gatan bevittnat hela incidenten och nu står utanför och gapskrattar. Busschauffören Bomas som väntar på oss i Köpenhamn hade lovat att köra oss hela vägen tillbaka om vi kunde ta oss till Köpenhamn innan kl 18:00. Giget som skulle varit i Köpenhamn blev inställt. Därmed startade PQ sin kamp mot klockan. Alla kisskaos och övriga stopp fick gå så snabbt som möjligt. Så snabbt till och med, att [[OB]] glömde ta av sig byxorna och råkade kissa på sig. Ungefär kl 18:00 var gänget framme i Köpenhamn och plockade upp [[L1]]. De körde vidare genom Öresundsbron där Bomas väntade på de i Malmö. Sedan körde Bomas hem gänget i ett svep hela vägen till Stockholm.
+
Morgonen därpå startade bussen mirakulöst och gänget åkte tidigt på morgonen till färjeterminalen i Puttgarten. Där gjordes tre försök på parkeringen att starta motorn, köra en bit och stänga av den igen. Motorn startade utan problem varje gång. Då gick reiseleiters för att checka in bussen på färjan och hämta biljetterna. När de kommit tillbaka så var bussen trasig igen. Motorn ville återigen inte starta. Paniken slog in för att vi nu stod mitt i vägen och långtradare tutade och körde om hetsigt. [[Utombordare]] släpper parkeringsbromsen och beordrar PQ att gå bak och putta bussen in i en parkeringsficka där bussgruppen meckade med bussen och fick igång den tillslut efter någon timma. Då uppstod ett dilemma i partiledningen. Om man tog bussen på färjan så fanns risken att bussen inte skulle starta när färjan var framme och man skulle köra av. Vissa var paranoida att det skulle innebära stora avgifter för bärgning för partiet och oron fanns att man inte alls skulle få igång bussen igen. Beslutet togs att man därifrån skulle köra bussen hela vägen till Stockholm utan att stänga av motorn. Bussen vänder tillbaka mot Lübeck för att sedan svänga av och tanka i Kiel. Vid det här laget var klockan cirka 08:00 och Bussgruppen (alldeles ur vettet av oro och adrenalin) bestämmer sig för att supa till det ordentligt. [[Macquan]] och [[Segis]] blandar maxizombies och ger ut Kuemmerling shots till alla. Framme i Kiel är det kisskaos och tankning utan att stänga av motorn. Bensinmacken såg större ut på google maps och bussen kör först in i pumpen med spegeln för att sen backa in i en stenbumling som lossnar ur sin mur. Murens ägare kommer ut och [[Infanta]] måste gå fram och lugna ner honom varpå bussen backar på lyktstolpen bredvid stenbumlingen. Då springer hela PQ ut ur bussen och börjar kissa överallt bland annat på mannens uppfart. Tankningen tar mycket tid då det endast går att tanka 100€ och flera kontokort behöver rekvireras. Under den kaotiska avfärden märker vi att mekanikerna på bilverkstaden över gatan bevittnat hela incidenten och nu står utanför och gapskrattar. Busschauffören Bomas som väntar på oss i Köpenhamn hade lovat att köra oss hela vägen tillbaka om vi kunde ta oss till Köpenhamn innan kl 18:00. Giget som skulle varit i Köpenhamn blev inställt. Därmed startade PQ sin kamp mot klockan. Alla kisskaos och övriga stopp fick gå så snabbt som möjligt. Så snabbt till och med, att [[OB]] glömde ta av sig byxorna och råkade kissa på sig. Ungefär kl 18:00 var gänget framme i Köpenhamn och plockade upp [[L1]]. De körde vidare genom Öresundsbron där Bomas väntade på de i Malmö. Sedan körde Bomas hem gänget i ett svep hela vägen till Stockholm.
  
 
==Dag 12: Stockholm==
 
==Dag 12: Stockholm==

Nuvarande version från 23 juni 2026 kl. 23.12

Rutten för P.Я.Ф.M.Э.И.Д.D.

PQ-Turnén 2026 gick under titeln P.Я.Ф.M.Э.И.Д.D. (Promenisternas Revolutionära Offensiv: Musikaliskt, Enhetligt, Naket och Allierat på Drift) och tog PQ på en extensiv resa med PQ-Bussen genom stora delar av Centraleuropa under 12 dagar. Reiseleiters var Jag, Utombordare och Nfanta. Temat på turnén var ungefär "Östblocket" med särskild betoning på Folkrepubliken Polen under 80-talet. Karaktäristiskt för temat under turnén var bland annat bussdekorationen, som inkluderade en rekonstruktion av Berlinmuren i mitten av bussen. Andra tematiska element inkludera utskick av propaganda-mail inför turnén samt en misinfo-chatt som spammades med vilseledande information under själva turnén.

Innehåll

[redigera] Rutten

[redigera] Dag 1: Sqrubben - Nynäshamn

AI-genererad affisch av Polferries

PQ-bussen lämnade KTH ca. 12:15, med en kvarts försening orsakad av att Jag panikartat behövde skriva ut alla turné-broschyrer i E-huset samma morgon. Därefter anlände promenisterna till Nickstabadet för att äta lunch (sillis) vid stranden. På stranden blåste det dock så in i helvete att de planerade dopen behövde ställas in. Några tappra kämpar valde ändå att bada och Tyvärr tänkte ändå döpas fast fegade ur i slutändan. Ungefär 17:00 checkade partiet in på färjan i Nynäshamn som skulle ta de till Gdańsk över natten. Middag serverades kl 18:15 på restaurangen på färjan innan giget i nattklubben som startade 20:00. Dagens hjälte blev IDK för att ha köpt en drink åt OP.

[redigera] Dag 2: Gdańsk

Färjan kom fram till Gdańsk ca. 12:00 till ett grått väder med plötsliga regnskurar. När bussen väl packats utanför färjeterminal kördes den till det centrala vandrarhemmet, där hälften av promenisterna skulle bo. Bussen lyckades dock inte köra in på vandrarhemmets parkering och fick parkeras en bit bort. Under den kommande timmen fick de olika arbetsgrupperna handla mat och dryck, samtidigt som övriga promenister köpte sig lunch på stan. Senare återsamlades alla promenister som skulle sova på det andra vandrarhemmet vid bussen, för att ta sig dit och checka in. Väl på det andra vandrarhemmet fick incheckningen gå väldigt snabbt på grund av att man hamnat bra efter i schemat och bussen tog därefter alla promenister för soundcheck på musikklubben Paszcza Lwa. Giget på Paszcza Lwa började ganska segt ca. kl 19:15 men med tiden började publiken att strömma in. Efter ett tag så dök medlemmar från den lokala dansklubben Shag College och joinade Baletten Paletten på dansgolvet, vilket lyfte giget oerhört. Tillslut fick vi till och med 2 st omstarter och Who Walks In sjöngs på polska. De flesta promenister avslutade kvällen sedan på Pub Red Light med stora förhoppningar om att få träffa Polens kända femboys. Just denna kväll var det dock inte så många femboys på Pub Red Light men gänget hade det väldigt kul ändå.

[redigera] Dag 3: Gdańsk → Bydgoszcz

Affisch för giget på Eljazz

Ungefär klockan 09:30 lämnade gänget vandrarhemmet utanför stan med bussen för att äta frukost och plocka upp promenisterna på den centrala vandrarhemmet. Hjulis och Glitterfisk hade dagen innan tagit sig till PQ-bussen (som stod på vandrarhemmet utanför stan) i förhoppningen om att det skulle bli en bussfest. När bussen dock skulle lämna detta vandrarhem så var de inte med i inräkning och Glitterfisk glömdes bort för han hade lämnat bussen för att tvätta ansiktet precis när den skulle köra iväg (samtidigt som hans mobil dessutom var död). Därför behövde bussen vända för att hämta honom och det fick han dagens domt för. Efter dessa förseningar och en frukost på det centrala vandrarhemmet lämnade bussen tillslut Gdańsk för att ta sig till Bydgoszcz. Väl i Bydgoszcz checkade promenistarna in på vandrarhemmet och åt lunch ca. kl 16:00. för att sedan åka iväg till Eljazz för soundcheck kl 18:00. Under soundchecken fanns det en del oro över vädret, då skurar med duggregn hade kommit över scenen (som inte hade något regnskydd). Efter soundcheck köpte promenisterna sin lunch på torget utanför klubben och åskådade där en konsert som Bydgoszcz tekniska universitet satte upp. De blev våra rivaler. Prominsterna började sin konsert på Eljazz ca. kl 20:00 och fick blasta hårt för att överrösta den andra konserten på torget. Under konserten så kom det dessutom upp en random snubbe på scenen och försökte sno Mjölqs trumpet men blev utkastad av .arj (som därmed blev dagens hjälte). Utöver detta så gick konserten faktiskt väldigt bra och publiken var väldigt entusiastisk. Några av PQs fans från förra året hade dykt upp och samlade autografer. Kvällen avslutades med att vi ankom till vandrarhemmet strax efter 23:00 och eftersom det fanns ett utegångsförbud, samt att många var väldigt trötta, så la sig de flesta direkt.

[redigera] Dag 4: Bydgoszcz → Warszawa

Efter en frukost på vandrarhemmet på morgonen så lämnade bussen Bydgoszcz ca. kl 10:00 för att ta PQ till Warszawa. Lunch åts på vägen vid en plats som råkade vara Polens geografiska centrum. Det fanns dock svårigheter för gänget att ta sig in i staden och köra till hostelet på grund av att många gator var avstängda då Pride-paraden ägde rum samma dag. Efter att Jag gjorde lite förhandlingar med lokala polisen så kunde dock bussen köra in på gatan bakom hostelet och promenisterna checkade in lite efter kl 16:00. Kl 17:00 begav sig PQ till gigstället Grunt i Woda för soundcheck men inte utan att bussen haft svårigheter att ta sig ut på gatorna och råkat repa en backspegel (som vi sedan fick betala för). Under soundcheck kom det lite regnskurar men tack vare parasoll som ställts upp på scenen så var giget ändå görbart. Efter soundcheck fick alla promenisterna middag från en mexikansk food truck. Det tog lite tid för all mat att komma ut så giget blev några minuter försenat. Själva giget började lite efter kl 20:00 och det var lite segt med publik till en början på grund av det dåliga vädret. Med tidens gång blev dock vädret allt bättre och publiken allt större. Några av dansarna från Gdańsk dök till och med upp för att se oss igen. Tillslut blev giget återigen riktigt bra och vi blev inbjudna av en random snubbe att få spela i Boston. Det avslöjades dessutom att vi fått öppen bar och det utnyttjades till fullo innan gänget behövde åka vidare. Efter att alla blivit avsläppta på hostelet så var det fri lek och många valde att festa på stan.

[redigera] Dag 5: Warszawa

Denna dag var avsatt att vara vilodag. Ett stort gäng valde ändå att delta i en katolsk gudstjänst på morgonen och gick sedan vidare för att titta på konstutställning. Lunch serverades tidigt på eftermiddagen och därefter gjorde alla promenisterna lite vad de kände förr. Mot kvällen var det ett gäng som käkade middag på Max, medan ett annat (smartare) gäng käkade på Bajs. Macquan blev så förtjust i Bajs att han tog bild med alla i Bajs-personalen och använde streckliste-pengarna för att köpa ett Bajs-förkläde till bargruppen. Efter middagen så var de flesta ute på bar och drack öl.

[redigera] Dag 6: Warszawa → Poznań

Partiet lämnade Warszawa ca. kl 10:00 för att ta bussen mot Poznań. Lunch åts på vägen och ca. kl 17:00 ankom gänget till sitt hostel utanför Poznań. Detta hostel var extremt sunkigt. Kl 18:00 ankom vi till SARP Social Club för soundcheck men vår kontaktperson var inte där och svarade inte på telefon, samtidigt som alla anställda närvarande på jazzklubben hade ingen aning om vårt gig. Tillslut, efter lite kaos, så dök dock kontaktpersonen upp och allt löste sig. Middag käkades på uteserveringen utanför klubben och ca. kl 20:30 började giget. Förhoppningarna var inte de högsta då lokalen var väldigt liten (och orkestern tog upp typ halva) men det blev ändå ganska proppfullt med entusiastisk publik. Under giget så var Olaf Ram för berusad för att kunna spela trumset så han fick spela slagverk istället, men tappade väldigt märkbart triangeln under introt till Anitras dans (som han fick dagens domt för). Gilfhunter lyckades att rizza upp en polsk GILF med sitt mellansnack. Här träffade vi också vårt stora fan Jakub. Partiet åkte vidare tillbaka till hostelet sent efter giget och bussfestade.

[redigera] Dag 7: Poznań → Berlin

Gruppbild vid "1956"-statyn utanför Poznańrevolten-museet

Partiet käkade frukost på hostelet och tog bussen 10:00 för att åka till giget utanför Residensslottet i Poznań. Vädret var lite kallt och blåsigt men det regnade inte i alla fall. Många var trötta så giget gick lite segt men vi fick ändå en skara entusiastiska fans, varav en del hade varit på giget dagen innan. Vårt stora fan Jakub dök upp igen och vi sålde honom en turné-tröja som vi hade över. Slottet var även lokalen för museet för Poznańrevolten som ägde rum 1956 och hade därmed en stor staty på gården med det årtalet. Eftersom detta även är årtalet då PQ-grundades fann partiet det väldigt passande och det togs en gruppbild vid statyn efter giget. Lunchen åts vid bussen och sedan ca. kl 13:30 åkte partiet vidare mot Tyskland! Ungefär kl 19:00 ankom bussen till TU Berlin där gänget skulle sova. Resten av kvällen var det fri lek och en del spenderade kvällen med att gå kiosk till kiosk och dricka öl.

[redigera] Dag 8: Berlin

Större delen av denna dag var fri lek och folk hittade på alla möjliga saker. Lunchen serverades på universitetet vi sov på ca. kl 12. Enligt planen så skulle vi spela ett marsch-gig på en demonstration med vår vänorkester i Berlin (Frequenzgang) fast de lyckades inte få till demonstrationen. Därmed fick vi istället spontant spela utanför universitetet, sedan på matte-institutionens studentpub (där bara 1 person var i publiken) och därefter utanför universitetsbiblioteket. Giget utanför biblioteket var lite kaotiskt då vi var oroliga för att bli utkastade av polisen, men publiken på uteserveringen i restaurangen bredvid verkade entusiastiska och vi fick spela "Happy Birthday" till någon random person som råkade fylla år.

[redigera] Dag 9: Berlin → Lübeck

10:00 Gav sig partiet iväg från Berlin för att ta sig till kyrkan i Lübeck. Lunch åts på vägen. Ungefär 16:00 kom gruppen fram till kyrkan, varefter "flöjtsektionen" började laga mat och resten riggade och soundcheckade inför giget på kyrkans innergård. Middagen åts på kyrkan efter soundcheck (ca. kl 18:00) och giget började sedan kl 19:00. Det var mycket GILFs i publiken, vilket gjorde Gilfhunter väldigt glad. Giget gick bra och vi fick mycket pengar genom donationer från publiken, dock kanske inte helt lika mycket vi hade hoppats på. Detta kan ha berott på att prästen som brukar vara där och hetsa publiken att donera inte var med för han hade gått i pension. Mot kvällen blev det bussfest.

[redigera] Dag 10: Lübeck → Calle (skulle planerat varit Köpenhamn)

Morgonen började med att vi packade bussen i regnet och begav oss från kyrkan mot Travemünde, där vi skulle spela på Fit & Fun Lifestylemesse. När vi kom fram och riggade insåg vi att marken var fylls med bajs. Vi var lite oroliga över att giget skulle bli inställt på grund av regnet men det slutade regna ganska snart efter att vi kommit dit och bajset gav oss förnyat hopp. Väl under giget gick allting ganska bra, tills en värmevåg plötsligt slog till och vädret blev oerhört varmt. En del i orkestern höll på att få värmeslag men blev räddade av Tyvärr som kylde ned folk med is (vilket gjorde han till dagens hjälte). Väl efter giget fick vi mat- och dryckesbiljetter som vi utnyttjade för att få korv och öl på stånden vid scenen. Efter lunchen åkte bussen vidare mot Calle för PQs årliga alkoholinköp och vädret var numera extremt varmt så många hade svårt att uthärda bussresan. Bargruppen gjorde ett väldigt bra jobb med att köpa och packa in typ ett ton med alkohol medan resten käkade middag på Donken. När bussen var färdigpackad och redo att åka fick vi dock ett stort problem. Först ville motorn inte starta. Efter typ en timmas arbete av bussgruppen så kom motorn igång, men nu funkade inte längre panelen bakom ratten med alla ljus. Bussgruppen fortsatta att försöka laga bussen resten av dagen och stora insatser gjordes av att försöka ringa mekaniker, ladda bussbatteriet, byta olika reglage, men inget hjälpte. Partiet fick sova den natten i bussen (fast några valde istället att sova i ett närliggande soprum för att hobomaxxa). L1 och Bomas som väntade på resten i Köpenhamn fick sova själva på det bokade hostelet.

[redigera] Baba’s äventyr

När klockan slår 22:00 och Partiledningen meddelar att man kommer behöva sova över på parkeringen vid Calles slås Baba plötsligt av verkligheten att han är strandad i Puttgarten. Baba hade nämligen planerat att sova över i Köpenhamn och morgonen efter lämna turnén för att ta flyget hem till Ungern. Baba blir nu orolig för hur han ska ta sig till Köpenhamn i tid och börjar med att fråga reseleiters om råd. Reiseleiters tycker att han ska sova över i bussen och på morgonen ta kollektivtrafiken över färjan och sedan tåget från Rödbyhamn. Baba kontrar med att han funderar på att lifta till Köpenhamn, denna idé slås ner och avrådas från av Reseleiters. Baba påträffas på mcdonalds och flera andra ställen under kvällen, han syns vandrande runt riktningslöst med telefonen i högsta hugg samtidigt som han pratar högljutt på Ungerska. Vid 02:00 går reseleiters till sängs och Enfarre märker att Baba fortfarande är vaken. Baba försäkrar Enfarre att han inte kommer gå till färjelägret och försöka lifta utan att han ska hitta på en annan plan nästa morgon. Med detta känner Enfarre sig lugn och kan somna dubbelvikt i ett obekvämt bussäte. Nästa morgon är Baba försvunnen. Dom bakfulla som var uppe hela natten och drack mega plopp säger att dom tror han gick iväg mitt i natten mot färjelägret efter alla i bussen gått o lagt sig. Under fyra timmar vet ingen vad som hänt Baba. Har han kidnappats av tyska lastbilschaufförer? Har han arresterats av Polizei för lösdriveri? Hade Puttgartens jätteinsekter ätit upp honom? Näpp! Legenden har mitt i natten gått 10km till färjelägret, raggat upp en tysk lastbilschaufför som gått med på att ge honom lift till Köpenhamn och är i tid till sitt plan. Han skriver klockan 10:43 ” I m definitely not in Copenhagen and I definitely did not hitchhike to get here”.

[redigera] Dag 11: Calle → Stockholm (skulle planerat varit Ljungby)

Morgonen därpå startade bussen mirakulöst och gänget åkte tidigt på morgonen till färjeterminalen i Puttgarten. Där gjordes tre försök på parkeringen att starta motorn, köra en bit och stänga av den igen. Motorn startade utan problem varje gång. Då gick reiseleiters för att checka in bussen på färjan och hämta biljetterna. När de kommit tillbaka så var bussen trasig igen. Motorn ville återigen inte starta. Paniken slog in för att vi nu stod mitt i vägen och långtradare tutade och körde om hetsigt. Utombordare släpper parkeringsbromsen och beordrar PQ att gå bak och putta bussen in i en parkeringsficka där bussgruppen meckade med bussen och fick igång den tillslut efter någon timma. Då uppstod ett dilemma i partiledningen. Om man tog bussen på färjan så fanns risken att bussen inte skulle starta när färjan var framme och man skulle köra av. Vissa var paranoida att det skulle innebära stora avgifter för bärgning för partiet och oron fanns att man inte alls skulle få igång bussen igen. Beslutet togs att man därifrån skulle köra bussen hela vägen till Stockholm utan att stänga av motorn. Bussen vänder tillbaka mot Lübeck för att sedan svänga av och tanka i Kiel. Vid det här laget var klockan cirka 08:00 och Bussgruppen (alldeles ur vettet av oro och adrenalin) bestämmer sig för att supa till det ordentligt. Macquan och Segis blandar maxizombies och ger ut Kuemmerling shots till alla. Framme i Kiel är det kisskaos och tankning utan att stänga av motorn. Bensinmacken såg större ut på google maps och bussen kör först in i pumpen med spegeln för att sen backa in i en stenbumling som lossnar ur sin mur. Murens ägare kommer ut och Infanta måste gå fram och lugna ner honom varpå bussen backar på lyktstolpen bredvid stenbumlingen. Då springer hela PQ ut ur bussen och börjar kissa överallt bland annat på mannens uppfart. Tankningen tar mycket tid då det endast går att tanka 100€ och flera kontokort behöver rekvireras. Under den kaotiska avfärden märker vi att mekanikerna på bilverkstaden över gatan bevittnat hela incidenten och nu står utanför och gapskrattar. Busschauffören Bomas som väntar på oss i Köpenhamn hade lovat att köra oss hela vägen tillbaka om vi kunde ta oss till Köpenhamn innan kl 18:00. Giget som skulle varit i Köpenhamn blev inställt. Därmed startade PQ sin kamp mot klockan. Alla kisskaos och övriga stopp fick gå så snabbt som möjligt. Så snabbt till och med, att OB glömde ta av sig byxorna och råkade kissa på sig. Ungefär kl 18:00 var gänget framme i Köpenhamn och plockade upp L1. De körde vidare genom Öresundsbron där Bomas väntade på de i Malmö. Sedan körde Bomas hem gänget i ett svep hela vägen till Stockholm.

[redigera] Dag 12: Stockholm

Partiet var framme vid KTH lite efter 03:00. Motorn i bussen hade då varit igång sen 06:00 dagen innan, 21 timmar, cirka 400 liter diesel och över 1100 kilometer senare. Alla trötta promenister tog sitt handbagage och for hem för att sova. Kl 16:00 dök typ hälften upp igen för att hjälpa till at packa ur bussen. Bussen ville återigen inte starta med denna gång på grund av fel i växellådan. Därmed fick promenisterna koordinera transport av alkhol från där bussen stod (utanför Nymble) in i bussförrådet. När urpackningen var klar så fick man igång bussen igen (typiskt).

[redigera] Övrigt material

Turnéns logotyp
Alla gigs
Personliga verktyg